Twój dentysta w Wieruszowie

Stomatologia zachowawcza jest dziedziną zajmującą się przede wszystkim leczeniem choroby bakteryjnej twardych tkanek zęba - czyli próchnicy,

ale również ubytków niepróchnicowego pochodzenia.

Wraz z rozwojem materiałów kompozytowych, jak również całej stomatologii, leczenie zachowawcze to synonim estetyki i funkcjonalności.

Protetyka jest bardzo szeroką gałęzią stomatologii. Z definicji poświęcona jest przywracaniu prawidłowych warunków zgryzowych zapewniając właściwe działanie całego układu stomatognatycznego.

W dużym uproszczeniu zajmuje się ona przede wszystkim odtwarzaniem braków zębowych oraz utraconych tkanek zęba.

Lecz w jej zakres wchodzą zabiegi zarówno z dziedziny rehabilitacji narządu żucia jak też stomatologii estetycznej.

Jednym z przykładów zabiegu protetycznego jest szlifowanie oraz wykonanie porcelanowej korony protetycznej lub mostu

a także protezy i protezy szkieletowe

Periodontologia to dział stomatologii zajmujący się leczeniem chorób przyzębia - czyli zespołu tkanek otaczających ząb zapewniających jego prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie w kości.

Główną przyczyną chorób przyzębia jest nieprawidłowa higienia jamy ustnej.

Przy nieprawidłowej higienie na zębach, najbardziej w okolicach przydziąsłowych, zalega płytka nazębna - miękki nalot, ściśle przylegający do zęba, na który składają się: glikoproteiny, wapń i fosfor pochodzące ze śliny, polisacharydy będące produktami metabolizmu bakterii, złuszczone komórki nabłonka oraz żywe i martwe bakterie.

Już po kilku dniach w nie usuwanej płytce nazębnej zaczynają się osadzać minerały ze śliny i miękki osad przekształca się w kamień nazębny.
Kamień nazębny nie tylko ułatwia bakteriom osadzanie się w okolicach dziąsła, ale dodatkowo drażni mechanicznie dziąsło i kość wyrostka zębodołowego doprowadzając do ich nieodwracalnego zniszczenia i zaniku.

Profesjonalne zabiegi higienizacyjne, w tym skaling i polerowanie zębów, nauka prawidłowego szczotkowania oraz nitkowania zębów oraz utrzymywanie dobrej higieny jamy ustnej stanowią podstawę warunkującą dobre rokowanie każdego zabiegu zabiegu w obrębie jamy ustnej, od zwykłego wypełnienia do zaawansowanej protetyki.

Stomatologia estetyczna to specjalizacja interdyscyplinarna łącząca zabiegi z wielu różnych dziedzin stomatologii. Rosnąca świadomość oraz chęć cieszenia się pięknym uśmiechem spowodowały duży rozwój tej specjalizacji w ostatnich latach. Jej podstawę stanowi stomatologia zachowawcza, ortodoncja oraz protetyka. Współpraca lekarzy różnych specjalności pozwala cieszyć się uśmiechem prosto z Hollywood :)

Endodoncja zajmuje się leczeniem chorób

miazgi oraz tkanek okołowierzchołkowych.

Miazga to mały żywy organizm znajdujący się we wnętrzu każdego zęba. Jest zespołem tkanek odpowiadających najpierw za wzrost i rozwój zęba, a następnie za jego odżywianie i utrzymanie w dobrej kondycji

Tkanki okołowierzchołkowe otaczają wierzchołek korzenia w kości i spełniają podobne funkcje, a dodatkowo mocują ząb w kości i są odpowiedzialne za odbiór bodźców, zarówno tych fizjologicznych jak i patologicznych.

Leczenie kanałowe przebiega w kilku etapach, polega ono na usunięciu chorej miazgi z komory oraz kanałów korzeniowych, następnie ich chemo-mechanicznym opracowaniu oraz wypełnieniu biokompatybilnym materiałem.
Prawidłowo przeleczony ząb umożlwia regenerację tkankom okołowierzchołkowym i kości, dzięki czemu ząb nadal może spełniać swoje funkcje.

Pedodoncja zajmuje się profilaktyką oraz leczeniem zębów u dzieci i młodzieży.

Drodzy Rodzice, to od Was zależy stan zębów Waszych dzieci.

Lekarz stomatolog przekaże Wam niezbędną wiedzę i umiejętności, które w połączeniu z profesjonalną profilaktyką pozwolą zapobiec chorobom zębów i dziąseł u Waszych pociech.

Co należy wiedzieć:

1. Zabiegi higieniczne przeprowadzamy od samego początku, zanim pojawią się pierwsze ząbki

2. Dziecko powinno odbywać regularne wizyty kontrolne co pół roku od kiedy skończy 2 latka.

3. Próchnicy zębów mlecznych nie należy lekceważyć, zaniedbania rodzą konsekwencje zdrowotne.

4. Zębów mlecznych jest łącznie 20. Pierwsze zęby stałe wyrzynają się około 6 roku życia, z tyłu, za zębami mlecznymi. Żaden mleczak nie wypada.

5. Utrzymywanie prawidłowej higieny oraz dobre nawyki żywieniowe stanowią podstawę dla zdrowia całej jamy ustnej.

Profilaktyka czyli lepiej zapobiegać niż leczyć.

Zasada ta również ma zastosowanie w chorobach jamy ustnej.

Należy pamiętać, że cała jama ustna stanowi funkcjonalną i czynnościową jedność. Upośledzenie funkcji jednego elementu może skutkować problemami z inną częścią.

Regularne wizyty kontrolne pozwalają na wykrycie zarówno wczesnych ognisk próchnicy jak też pierwszych objawów zapalenia dziąseł.

Lekarz pomoże Państwu utrzymać zdrowie całej jamy ustnej, da wskazówki i nauczy jak prawidłowo szczotkować i nitkować zęby, aby uniknąć w przyszłości problemów, kosztów związanych z leczeniem i często niepotrzebnego stresu przed wizytą u stomatologa.

Stomatologia zachowawcza

Endodoncja